Audrey Hepburn lhala krásou – SME.sk

Producenti si s éterickou Audrey Hepburnové nevěděli celkem rady, nakonec vedle ní vyšly z módy sexy krásky s přimhouřenýma očima. Když před dvaceti lety zemřela, netušili o tom ani její sousedé.

Před několika lety se ve Velké Británii vyhlásila anketa – fotografové, novináři, umělečtí maskéři a modelingu agenti měli rozhodnout o nejkrásnější ženě světa. V úvahu měli brát venkovní i vnitřní krásu, přirozenost a zdravý životní styl. Vybrali si Audrey Hepburn.

A dalo by se říci, že si vybrali s počítačovou přesností. Nebot i počítač dostal kdysi za úkol vytvořit model absolutní krásy, a když byl s prací hotov, harmonicky rozložené rysy zavalitý herečky téměř přesně zapadly do tváře, kterou vygeneroval.

Přesto její filmoví producenti zpočátku předpovídali pouze omezenou kariéru. Mysleli si, že krása Audrey Hepburnové [ 1] je taková čistá a éterická, že by se těžko dala využít při zmyselnejších úkolech a komplikovaných manželských příbězích. V podstatě ji považovali za anachronismus – v časech vyzývavých hereckých krásek už nikoho takového neznali.

V čem si zahrála

Nejznámější filmy

Prázdniny v Římě

Hepburn hrála princeznu s takovou morální čistotou, že odzbrojila i paparazzi.

My Fair Lady [2]

děravé šaty, rozcuchaný účes a divoký temperament prodavačky květin – tuto polohu mohli režiséři využívat i více.

Funny Face

Bláznivé a trochu snobské dívka uspěje jakoby jen tak náhodou jako modelka v Paříži.

Snídaně u Tiffanyho

Z tohoto filmu vznikla ikonická fotografie Audrey Hepburnové a New York [3] se začal oblékat podle ní.

Dva na cestě

Film o problémech v manželství připomínal její více skutečné vztahy (s Gregory Peck či Albertem Finney), které nedopadly dobře.

FOTO – Profimedia, IMDB

Žena, která změnila New York

Kdyby byl filmový byznys a divácký úspěch tak snadno vypočitatelný , Hepburn by dostala roli princezny v romantických Prázdniny v Římě, My Fair Lady by se považoval za mírně troufalý projekt a do Snídaně u Tiffanyho by ji nikdo nepustil. Naštěstí se vždy najde někdo, kdo zariskuje, a tak nakonec dostala rozmanitější úkoly, než se původně předpokládalo. Natočila i ty Snídaně a kdo by se dnes přihlásil, že to byla chyba?

„Audrey Hepburn je jedním z najočarujúcejších zjevů světové kinematografie. Její útlý dívčí zjev byl protipólem těch sexy tajemných krásek s přimhouřenýma zasněnýma očima. Vedle ní vyšly z módy,“ říká herečka Petra Polnišová.

„Audrey hrála přirozeně, co se do té doby velmi nenosili, a byla všestranně nadaná. Dramatické role hrála tak dobře jako komické, stejně snadno a elegantně.“

Po čase se ukázalo, že její nejzásadnější postavou byla Holly Golightly z filmu Snídaně u Tiffanyho. Hrála jednoduché dívka z Jihu, které si díky nezávazným vztahům s bohatými muži v New Yorku budovalo svůj společenský status – nebo alespoň jeho iluzi.

Film vznikl podle stejnojmenné knihy Trumana Capote a producenti si mysleli, že by bylo vhodné obsadit herečku typu Marilyn Monroe [4] nebo Liz Taylor. Nějaký instinkt je však přivedl k Audrey Hepburnové, a tak vznikla ikonická fotografie útlé ženy s cigaretou av černých koktejlových šatech od Givenchy. Znají ji i ti, co film nikdy neviděli.

Capote psal o New Yorku z roku 1943, filmaři však jeho příběh přenesli do současnosti, tedy do let šedesátěch a ani nevěděli, jak moc tím ovlivní módu na ulici iv salonech vyšší společnosti.

Audrey Hepburn nanovo definovala eleganci žen, a nebyla to jen zásluha návrháře, rozhodující byl její vlastní vkus. Ona sama si Givenchyho vyhledala, v jeho obchodě si vybrala své první „pracovní“ šaty a prosadila si, že ve filmech ji bude oblékat jen on.

Slavná a diskrétní

Poslední zbytky strachu z toho, že nedokáže být dostatečně smyslná a že bude vždy více dívčí než ženská, překonal režisér filmu Dva na cestě Stanley Donen. Z Audrey Hepburnové udělal zatrpklá i nevěrnou manželku, která je v ložnici romantická i cynická.

Protože divákům se iv takovém filmu líbila, v Hollywoodu mohli uvažovat nad změnou av 60. a 70. letech už scénáristé psali komplexnější a zajímavější ženské filmové postavy.

„Dva na cestě, to je asi film, který mám s Hepburnová nejraději,“ říká Petra Polnišová. „Přestože neznám roli, při které bych mohla říct, že jí to nevyšlo. Jednoduše, ona měla dar: chcete se na ni dívat a nepřestává vás to bavit.“

Jenže když oslavila třicáté osmé narozeniny, s natáčením přestala. V té době už byla mámou, měla dva syny. Pracovat přesto nepřestala, jen smysl práce našla jinde – zlákal ji UNICEF. Nezapomněla, že během druhé světové války, když jejich otec opustil, žila v takové chudobě, že musela jíst krmivo pro ptáčky.

Takže i jako úspěšná herečka věděla, že je na rozdíl od mnoha jjjiných lidí privilegovaná. Její spolupracovníci říkali, že byla vždy připravena vycestovat do Súdánu, do Somálska, do Vietnamu. Cestovala bez přestání, i když měla rakovinu a nevážila mnohem více než vyhladovělé děti. Díky její slávě a přes její touze po diskrétnosti chodili fotografové a filmové štáby natáčet tam, kde lidé potichu a nejvíce trpěli.

A přes její popularitě a pro její diskrétnost nevěděli ani její sousedé ze švýcarské vesnice Tolochenaz, že 20. ledna 1993 zemřela.

Dnes ji možná nejvíce připomíná písnička Moon River, kterou zpívala a hrála s mokrými vlasy zabalenými do ručníku v Snídani u Tiffanyho.

Plyne z ní melancholie, pocit samoty a zároveň i nezničitelná síla žít. Televize nejčastěji hrají Prázdniny v Římě – možná proto, že je to film z dob, kdy se před ní vše pouze otevíralo.

Kdo by dnes mohl nahradit Audrey Hepburn? Asi Audrey Tautou, říká režisér Peter Krištúfek.

Pamatujete si chvíli, když jste si Audrey Hepburn oblíbili?

Velmi mě okouzlilo, jak zpívala Moon River v Snídani u Tiffanyho. Líbí se mi její hlas – zejména to místo, když vyslovuje: my Huckleberry friend. No a pak ten neuvěřitelný úsměv! Ona se uměla krásně smát očima.

Dalo by se říci, že reprezentovala nějaký styl? Školu?

Audrey Hepburn se rozhodne narodila do doby, kdy být filmovou herečkou znamenalo něco jiného než dnes. Nosil se patos, okázalost, velké dramatické gesta – to vše by v současnosti již bylo parodií. Rozhodně však byla jemná, aristokratická a kultivovaná, krásná a charismatická – co ji dělalo velmi přitažlivou.

V čem byla jiná než ostatní herečky?

V zalehnout vulgárních typů, které se vyskytují v každé době, byla zajímavá právě tou kultivovaností. Takové herečce snadno uvěříme, že čte filozofickou literaturu, že umí duchaplně konverzovat a že za svítání recituje Miltona, ačkoli to tak vůbec nemusí být. A na tom je založeno dobré herectví – že se s potěšením necháme oklamat. Kromě toho Audrey Hepburn bravurně zvládala komediální role, což vůbec není jednoduché – a dělala to bez zbytečné, přehnané a násilné komičnost, která se tak často dá vidět v tomto žánru. Ke všemu přistupovala velmi přirozeně.

Byli to v době vzniku originální filmy? Dobře si Audrey vybírala role?

Ty filmy mají úžasný starosvětský šarm a originální jsou dodnes – kdyby je někdo natočil v současnosti, musel by na to jít úplně jinak. Z toho, co jsem viděl, poznat, že si vybírala zajímavé a ne velmi jednoduché úkoly – ačkoli někteří tvrdí, že se například nehodila na roli luxusní prostitutky Holly Golightlyovej v Snídani. Ale podle mě je právě zajímavé, že ji režisér obsadil „proti“ tomu typu. Je určitě lepší, než by v tom filmu byla Marilyn, kterou si přál Truman Capote, autor předlohy. O tom se často doma hádáme.

Do jaké úkoly by jste ji obsadili vy? A vůbec – proč byste ji obsadili?

Audrey Hepburn hrála poměrně málo v „vážných“ filmech, takže bych ji určitě obsadil do psychologického dramatu. Velmi pěkně vypadala i ve starším věku, ačkoli ji až tak často nebylo vídat. V té podobě bych ji rozhodně bral.

Má následovnice? Je někdo, kdo má dnes podobný šarm?

Shodou okolností je to jiná Audrey – Tautou. Určitě by bylo zajímavé vidět hrát mladou Audrey Hepburn v Amelio z Montmartru a naopak, Tautou řekněme v Sabrine.

A jak by se vám pracovalo, kdyby se na vás podívala tím měkkým, čstejným dětským pohledem?

Nebylo by to jednoduché, protože se mi líbí i jako žena. Ale v tom případě bych ji asi neobsadil, nerad se totiž nechávám tímto způsobem vyrušovat při práci. No právě vyšší věk by možná byl tou správnou překážkou, aby můj obdiv nezašel dál.

(kk)

References

  1. ^ Audrey Hepburnové (www.s . sk)
  2. ^ My Fair Lady (www.sme.sk)
  3. ^ New York (www.sme.sk)
  4. ^ Marilyn Monroe (www. jsme.sk)